FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT 2023.04.24-28.
FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT 2023.04.24-28.
„A fenntarthatóságra való felkészítés egész életen át tartó tanulási és szocializációs folyamat, amely tájékozott és tevékeny állampolgárokat nevel, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet-és környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és etikusan felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös döntéseikért, tetteikért. Ezek az intézkedések biztosítják az egészséges környezetet és a hatékony gazdaságot a jövő számára.” (Czippán Katalin – Havas Péter – Victor András)
Iskolánk harmadik alkalommal csatlakozott a fenntarthatósági témahét programjaihoz, aktivitásaihoz. Az idei kiemelt témák a biodiverzitás, a fenntartható értékek, a hulladék és az energia.
Célunk, hogy a diákok figyelmét koncentráltan ráirányítsuk a fenntarthatóság fontosságára, a környezetvédelemre és az ehhez szükséges tudatos cselekvésre és gondolkodásra neveljük őket.
A témahét nyitásaként tanulóink egy Föld napi kvízt oldottak meg, melynek kitöltésében a következő tanulók jeleskedtek:
Kucs Olivér 4. osztály
Szalai Ágoston 5. osztály
Marosi Zsófia 8. osztály
Répás Nadin 8. osztály
Szilágyi Boglárka 8. osztály.
A pedagógusok és diákok osztályonként környezetismeret, természettudomány, földrajz, biológia, fizika, kémia, rajz, technika tanórákon dolgozták fel a választott tematikát/oktatócsomagot.
Az 1. és 2. osztályosok a fenntartható értékek témában tanulságos meséket olvastak és hallgattak egy érdekes eszköz segítségével, melyet a védőnő biztosított számukra.
A tanulók beszélgettek a szelektív hulladékgyűjtésről, majd csapatverseny keretében a tanultak alapján ügyesen felismerték, hogy melyik szemetet milyen színű kukába kell dobni. Technika órán a gyerekek fém dobozokból szelektív hulladékgyűjtőket készítettek, amelyek segítségével gyakorolták a hulladékok szétválogatását.
A 3. osztályosok beszélgettek az ember környezetkárosító tevékenységéről, ezen belül a légszennyezésről, a vizek szennyezéséről, az erdőirtásról és a káros vegyszerek alkalmazásáról, valamint az előzőek következményéről, a klímaváltozásról. Összegyűjtötték azokat a lehetőségeket, amelyekkel a gyerekek is tehetnek környezetünk megóvásáért.
Megismerkedtek a biodiverzitás fogalmával, az ezt veszélyeztető jelenségekkel. Foglalkoztak a méhek kipusztulásának veszélyével. Megismerték a beporzás fontos résztvevőit és ezek védelmének módjait. Rejtvényt fejtettek a témához kapcsolódóan, majd feladatlap megoldásával adtak számot megszerzett tudásukról.
A 4. osztályosok figyelemfelhívó plakátot készítettek a beporzók védelmére.
Bevonták a csatlakozni kívánó alsó tagozatos gyerekeket is, akik egy-egy méhecskét rajzoltak faliújságukra.
Környezetismeret órán a helyi horgásztóhoz kirándultak, amit körbe sétáltak, megfigyelve a természet éledését.
A 3-4. osztályosok Lentibe látogattak el, ahol a „Göcsej kincsei, az erdő és a fa” elnevezésű kiránduláson vettek részt. A tárlatvezetés során az erdő állatairól és fáiról, a gombákról, a helyi fűrésztelepről, a régi favágók munkájáról és eszközeiről, valamint az erdei vasútról kaptak hasznos információkat a gyerekek.
Az 5. osztályos tanulók a hulladékok csökkentésének lehetőségeiről beszélgettek természettudomány órán. A tanórán megismerkedtek az ötlépcsős hulladékpiramissal (megelőzés-újrahasználat-újrahasznosítás-égetés-lerakás) és alkalmazási lehetőségeivel. Az újonnan szerzett ismereteket a diákok interaktív feladatok megoldásával rögzítették.
A 6. osztályosok természettudomány órán biodiverzitás témájú kisfilmet tekintettek meg, melyből megtudták, hogy hány fajt fenyeget a kihalás veszélye,
melyek a fajszámok csökkenésének okai, mi a biológiai sokféleség egyezmény fő célja és végül: mit tehetnek ők a biodiverzitás megőrzéséért. A tanórán megszerzett ismeretekről színvonalas rajzok készültek.
Az 5-6. osztálynak a védőnő az egészséges életmód és a tudatos fogyasztás fontosságáról, a dohányzás, az alkohol és az energiaital káros hatásairól tartott interaktív előadást.
A 7. osztályosok földrajz órán a Zöld Könyv fenntartható fejlődés témáját dolgozták fel: megismerték az ENSZ által összeállított és elfogadott fenntartható fejlődési célokat. A célokhoz feladatokat, megoldásokat fogalmaztak meg egyrészt a település (Szepetnek), másrészt az egyén szintjén.
Fizika órán átismételték az energia fogalmát, belepillantottak az erőművek működésébe. Megnézték az elektromos energia útját a fogyasztókhoz, illetve azt, hogyan használhatják biztonságosan az elektromos áramot, megismerkedtek annak veszélyeivel. Tudásukról csapatversenyben adtak számot, ahol definiálták, csoportosították a megújuló és nem megújuló energiaforrásokat. Keresztrejtvény keretében a biztonsági tanácsokat elevenítették fel és egy egyszerű áramkör összeállításával az áram útját is megnézték egy izzó és egy csengő működése közben.
A diákok gyalogtúrát szerveztek a nagykanizsai Csónakázó-tóhoz. A vízparti élővilág megfigyelésén túl a Madárerdő tanösvény bejárásával megismerkedtek a lombos erdők madarainak, állatainak életmódjával. Ebben személyes megfigyeléseiken túl az ösvényt végig kísérő applikációs táblák tanulmányozása is segítette őket.
A 8. osztályosok biológia órán a tudatos fogyasztás témakörében egy ökotudatos étkezésről szóló kisfilmet tekintettek meg.
Földrajz órán a gyerekek felelevenítették ismereteiket azokról a fenntartható értékekről, hungarikumokról, melyek a magyarságtudatunkat, a nemzeti összetartozást erősítik. Ezt követően egy témához kapcsolódó feladatlapot oldottak meg.
Fizika órán egy grafikonon keresztül Magyarország energiatermeléséről és energiafelhasználásáról gyűjtöttek információkat, megnézték az elektromos energia útját az erőműtől a fogyasztókig. Ötleteket gyűjtöttek, hogyan tudják az energiafogyasztást csökkenteni otthon és az iskolában. A megszerzett tudásukról csapatverseny keretében adtak számot.
A Soós Természettudományi Tehetségműhely munkatársa rendhagyó kémia órát tartott a 7-8. osztályosoknak. A foglalkozás során az alábbi kísérleteket végezték el: alkohol kimutatás, tejföl hamisítás, vízbontás, elefánt fogkrém, süvöltő palack, tűztornádó, benzin oltása, éghetetlen zsebkendő.
Iskolánk a helyi önkormányzattal közösen csatlakozott a TE SZEDD! mozgalomhoz.
A témahét minden egyes programja azt a célt szolgálta, hogy a gyermekek figyelmét felhívjuk az élhető és fenntartható környezet megóvására és megtartására, a tudatos fogyasztói magatartás kialakítására.