Fenntarthatósági Témahét 2024.
Fenntarthatósági témahét 2024. 04.22-26.
A fenntarthatóság létfontosságú életminőségünk, a földi élet sokszínűségének és a Föld erőforrásban gazdag ökoszisztémáinak egészségének megőrzése szempontjából.
Iskolánk negyedik alkalommal csatlakozott a fenntarthatósági témahét programjaihoz, aktivitásaihoz. Kiemelt témák az alábbiak: a levegő és élővilága, szabadidő, körforgásos gazdaság, hulladék és tudatos fogyasztás.
Célunk, hogy a diákok figyelmét koncentráltan ráirányítsuk a fenntarthatóság fontosságára, a környezetvédelemre és tudatos cselekvésre és gondolkodásra neveljük őket.
A témahéten iskolai és osztályszintű aktivitásokon vettek részt a gyerekek.
Április 22-re, a FÖLD NAPJÁRA plakátkészítő versenyt hirdettünk az osztályoknak. A tanulócsoportok a kreatív, ügyes alkotásokért növényeket (cserjéket, virágokat) kaptak jutalomként, melyet el is ültettek az iskolaudvaron. A hét során kihelyezésre került egy rovarhotel az iskola udvarán.
A felső tagozatosok természettudomány és földrajz tanórákon megnézték a „Hogyan vezet klímakatasztrófához az emberi fejlődés?” gondolatébresztő kisfilmet, majd megbeszélték a látottakat.
A hetet a védőnő interaktív foglalkozásai színesítették a szabadidő hasznos eltöltése témakörben.
Április 24-én az osztályok képviselői és két pedagógus a nagykanizsai Pannon Egyetem „Körforgásos gazdaság” és „Vegyél jót tegyél jót” című előadásokat hallgathatták meg.
Április 25-én iskolánk tanulói immár második alkalommal szemetet gyűjtöttek a faluban a „Te szedd!” akció keretében.
A témahét során felső tagozatos tanulóink Föld napi totót töltöttek.
A pedagógusok és diákok osztályonként környezetismeret, természettudomány, földrajz, biológia, fizika, kémia, technika és tervezés, matematika tanórákon dolgozták fel a választott tematikát/oktatócsomagot.
Az 1. osztályosok a Széchenyi téren a nagy fa körül táncoltak, majd ellátogattak az artézi kúthoz. Video – közös filmnézés során megnézték a „Globi mesél” és a „Segítségért kiált a Föld!” Mit tehetünk érte… című videókat, melyek után beszélgettünk a látottakról. Dinó figurák segítségével fogalmazást írtunk, „Dinók földjén jártunk”.
A gyerekekkel a tudatos vásárlásról is beszélgettünk. Végigjártuk, hogy mit jelent a pazarlás, hogy tudjuk elkerülni, milyen fontos a bevásárló lista, az újra használható szatyor, a helyi termelőktől való vásárlás, végül összefoglaltuk, hogy mit tehetünk a saját életünkben ezzel kapcsolatban. Másnap a szelektív hulladékgyűjtés témakörében mélyedtünk el. Saját készítésű színes kukákba válogattuk szét a különböző hulladékokat ábrázoló képeket. Következő nap keresztrejtvényt oldottunk meg közösen. Végül a 3. osztályosok bevonásával a beporzók védelméről is szó esett. A hetet egy meséhez készült szivárványszínű pillangó elkészítésével zártuk.
A 2-3. osztályosok gondozták a gyógynövénykertünket.
Az itt termett mentából ivólevet készítettünk, kóstoltunk. Ismerkedtünk a körforgásos gazdaság fogalmával. Példákat kerestünk a fogyasztás helyett a termékek újrahasznosítására, a hulladékkezelésre. Különböző gabonanövényeket vizsgáltunk (búza, lencse) a körforgás megelevenítésére.
A 4. osztályosok több témakörrel is foglalkoztak a Fenntarthatósági Témahét keretében.
A védőnő a szabadidő hasznos eltöltéséről tartott érdekes előadást. Beszélgettünk az aktív szabadidős tevékenységek egészségünkre gyakorolt hatásáról, a számítógépezés, a tévénézés és a telefonhasználat háttérbe szorításának fontosságáról. A hasznos tanácsokat igyekszünk megfogadni.
Technikaórán a szelektív hulladékgyűjtéssel foglalkoztunk. Tudásunkról keresztrejtvény megfejtésével adtunk számot.
Vizuális kultúra órán a légszennyezés témája állt a középpontban. Ehhez kapcsolódva minden tanuló kérdőívet töltött ki.
Az 5. osztályos diákok természettudomány tanórákon levegő témakörben a „Nem a levegőbe beszélünk!” és a „Tiszta ég, tiszta levegő!” oktatócsomagot dolgozták fel. Szó esett a levegő összetételéről, az üvegházhatásról, a levegőszennyezésről, a szmogról és az ózonlyukról is.
A 6. osztályos tanulók a tudatos vásárlás tematikában a „Dönts okosan, vásárolj tudatosan!” mintaprojektet ismerték meg. A gyerekek bevásárlólista, textiltáska, gyümölcsháló használatával a környezettudatos vásárlást gyakorolták. Találkoztak a MAGYAR TERMÉK, HAZAI TERMÉK, HAZAI FELDOLGOZÁSÚ TERMÉK logókkal, illetve megismerték a tudatos vásárlók 12 pontját.
A tanulók technika és tervezés tanórán a hulladékgazdálkodás témakörét járták körül gyakorlati szempontból az 5-6. osztályban.
Matematika órán a 6. osztályosok „Zöldmatek” feladatokat oldottak meg.
A 7- 8. osztályosok földrajz órákon a „Körforgásos gazdaság” című online tanórát tekintették meg, majd a megvalósítás gyakorlati teendőit taglalták. Említésre került az erőforrásszűkösség és nyersanyaghiány a bemeneti oldalon, illetve az élelmiszerpazarlás és hulladékprobléma a kimeneti oldalon. Kulcsszavakként az alábbi fogalmakat vitték magukkal a tanóráról: ERŐFORRÁSOK MEGÓVÁSA, ÉLETTARTAM HOSSZABBÍTÁS, ÉRTÉKMEGŐRZÉS.
A 8. osztályosok a témakörön belül a „Második esély: a sokáig dédelgetett autó útja” mintaprojektet dolgozták fel, melynek keretében a körforgásos gazdaság hasznát ismerték meg „egy autó életének” nézőpontjából.
A tanulók fizika órán a levegő tematikát járták körül: a levegő összetételét, a légszennyezés és az ózonréteg elvékonyodásának problémáját járták körül.
A 7- 8. osztályosok biológia és kémia órákon a szelektív hulladékkezelés kérdését két szemszögből közelítettük meg.
Egyrészt, tudatos vásárlóként olyan termékeket vásárolok/vásárolunk amelyek csomagolása a lehető legkevésbé környezetterhelő, legkisebb a karbon lábnyoma, újrahasznosítható, esetleg környezetbarát.
Konkrét példa: a DM-ben vásárolt szilárd tusfürdő csomagolása és összetétele, „No Planet B” felirattal.
Másrészt tanulságos, oktató jellegű videó bemutatása a világhálóról „Emberek, akik nap mint nap tesznek a bolygóért” címmel.
A témahét minden egyes programja azt a célt szolgálta, hogy a gyermekek figyelmét felhívjuk az élhető és fenntartható környezet megóvására és megtartására, a tudatos fogyasztói magatartás kialakítására.