Fenntarthatósági témahét 2025.04.07-11.

„A fenntarthatóságra való felkészítés egész életen át tartó tanulási és szocializációs folyamat, amely tájékozott és tevékeny állampolgárokat nevel, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet-és környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és etikusan felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös döntéseikért, tetteikért. Ezek az intézkedések biztosítják az egészséges környezetet és a hatékony gazdaságot a jövő számára.” (Czippán Katalin – Havas Péter – Victor András)
Iskolánk ötödik alkalommal csatlakozott a témahét programjaihoz, aktivitásaihoz. A 2025-ös Fenntarthatósági témahét kiemelt (talaj és biodiverzitás, zöldenergia-források, mesterséges intelligencia) és állandó komplex témái (hulladék, valamint tudatos fogyasztói magatartás és fogyasztóvédelem) a fenntarthatóság rendszerében.
Célunk, hogy a diákok figyelmét koncentráltan ráirányítsuk a fenntarthatóság fontosságára, a környezetvédelemre és az ehhez szükséges tudatos cselekvésre és gondolkodásra neveljük őket.
A pedagógusok és diákok osztályonként környezetismeret, természettudomány, földrajz, biológia, fizika, kémia, állampolgári ismeretek, rajz, technika tanórákon dolgozták fel a választott tematikát/oktatócsomagot.
1-2. osztály
Az első és második osztályos tanulókkal a magyar tehetséggondozó és a technika és tervezés szakkör keretében papírszínház készítésébe fogtunk.
A foglalkozások keretében papírszínház készítésébe fogtunk. A színház vázát egy kartondobozból alakítottuk ki. A három kismalac című mesét bontottuk jelenetekre, melyekhez rajzokat készítettek a gyerekek. A rajzokat diavetítéshez hasonlóan csúsztatjuk a keretbe, miközben a történetet mondja a mesélő. A nagy sikerre való tekintettel a papírszínházat további mesék feldolgozásához is használni fogjuk.
3-4. osztály
Környezetismeret tanórákon Élet a talpunk alatt című oktatóvideók és gyakorlati feladatok révén a tanulók részletesen megismerkedhettek a talaj összetételével, és az életben betöltött jelentős szerepével. 3 féle talajmintát vizsgáltunk. Megbeszéltük tapasztalatainkat, következtetéseket vontunk le. Beszélgettünk a talajjavítás lehetőségeiről, a komposzt készítés lépéseiről, a komposztba tehető anyagokról.
A fenntarthatósági témahét jegyében rajzórákon a harmadik és negyedik osztályos tanulókkal Fókuszban a papír címmel különböző papírfajtákkal ismerkedtünk meg. A gyerekek korábbi gyűjtőmunkáját felhasználva a papír felhasználási területeiről, előállításáról, annak költségeiről, a szelektív hulladékgyűjtésről, az újrahasznosításról beszélgettünk. Közös célul a pazarlás elkerülését fogalmaztuk meg.
4. osztály
Kalóriát égess, ne szemetet – Aktív testnevelésóra a bolygóért címnek megfelelő testnevelés órán vettek részt a negyedik osztályos tanulók. A tornatermet ártéri erdőnek rendezték be és az árvíz által letett szemetet kellett szelektíven összegyűjteni a gyerekeknek csapatmunkában. Mozgásos tevékenységek közben megismerték a szelektív hulladékgyűjtés módját és jelentőségét. Rendhagyó szövegértés órát tartott a 4. osztály, ahol élelmiszeres dobozok apró betűs információt dolgozták fel játékos kereteken belül.
Az 5. osztályos tanulók a hulladékok csökkentésének lehetőségeiről beszélgettek természettudomány órán. A tanórán megismerkedtek az ötlépcsős hulladékpiramissal (megelőzés-hulladékcsökkentés-újrahasználat-újrahasznosítás-lerakás) és alkalmazási lehetőségeivel.
A szelektív hulladékgyűjtés gyakorlati feladatait is sorra vették a gyerekek.
Az újonnan szerzett ismereteket a diákok interaktív feladatok megoldásával rögzítették.
Matematika tanórán a tanulókkal a tananyaghoz kapcsolódva kiszámoltuk azt, hogy mennyi anyag szükséges egy kocka illetve téglatest alakú komposztáló láda elkészítéséhez, mennyi hulladék fér bele, összehasonlítottunk különböző méretű ágyások kerületét, területét. Ezen feladatmegoldások közben megbeszéltük a komposztálás, újrahasznosítás az önellátás jelentőségét.
Az 5-6. osztályos tanulókkal technika órákon a hulladékok kezelési módjaival foglalkoztunk. Különös figyelmet fordítottunk az újrahasznosító eljárásokra, mint például a komposztálás, vagy a felhaszálás saját és más technológiákban. A diákok ezekhez kapcsolódóan készítettek használati tárgyakat, díszeket otthoni, már hulladéknak minősülő anyagokból, eszközökből.
A 6. osztályosok természettudomány órán a tudatos fogyasztói magatartással ismerkedtek meg. Megtekintettünk egy rövid videót a diákokkal, amelyben az élelmiszerpazarlásra láthattak példát. Ezután átbeszéltük a tudatos vásárló 12 pontját, majd okosfeladatokat oldottak meg a gyerekek a fenntartható vásárlás témakörében.
Matematika órán „Zöld” szöveges feladatokat oldottak meg a tanulók, amelyekben a műanyagszennyezésen volt a hangsúly.
Az angol óra a környezetvédelem és újrahasznosítás jegyében tellt. A gyerekek a témához kapcsolódó angol szavakat gyűjtöttek, majd memóriajátékot játszottak e szavakkal. A foglalkozáson megbeszélték a reduce - reuse - recycle szavak jelentését és megvitatták a teendőket is. A tanóra zárásaként a Föld megóvásáról, tiszteletéről szóló dalt hallgattak.
7. osztály
Fizika óra keretén belül átismételtük a tanulókkal a zöldenergia fogalmát, fajtáit, a bennük rejlő lehetőségeket és a velük kapcsolatos hátrányokat is. Projektfeladatként minden csoport egy népszerűsítő plakátot készített a saját megújuló energiaforrásáról. (- Mik az előnyei? - Milyen földrajzi adottságú területen előnyös? - Milyen nehézségek, kihívások lehetnek az alkalmazásával kapcsolatban? - Hogyan segítheti a mindennapokban az energiatakarékosságot?)
Talaj- és a biodiverzitás témakör feldolgozását a 7. osztály tanulóival kíséreltük meg biológia órán. Első lépésként igyekeztünk megfogalmazni saját szavainkkal a fenntarthatóság fogalmát. A válaszokból kiderült, hogy a gyerekek egy-egy szűk területre fókuszálnak és otthon, családi környezetben is alig kapunk átfogó képet a problémáról. A talaj és biodiverzitás témakörben "kerekasztal" beszélgetést folytattunk, amely során kiderült, hogy jól látják a kapcsolatot a talajszerkezet, termőképesség és humusztartartalom, illetve a biodiverzitás között. Ellátogattunk néhány honlapra az ott kínálta lehetőségek közül. Bazsik István őstermelő által kínált környezeti nevelés témakörű foglalkozásra "Biodiverzitás megőrzése a kiskertekben" címmel 28 fő számára kínál programot.
Beszéltünk a talajok humusztartalmát kiskerti környezetben növelő komposztálás fontosságáról. Végezetül a Wordwall" felületen biodiverzitás témájú kvízt oldottunk meg, amelynek megoldásával ranglistás helyezést értünk el.
A 8. osztályosok állampolgári ismeretek tanórán betekintést nyertek a mesterséges intelligencia világába, megismerkedtek a dolgok internetével. Csoportosították az MI fő típusait, számba vették, hogy hol találkoznak a mindennapokban (oktatás, egészségügy, közlekedés, szórakoztatás, távközlés, fenntarthatóság területén) az AI-vel. Különbséget tettek az MI által készített és emberek által megfogalmazott gondolatok között. Sorra vették, mikor barát vagy ellenség a mesterséges intelligencia.
A foglalkozás végén kisfilmeket tekintettek meg okosházról, okosvárosról és az MI és a környezetvédelem kapcsolatáról.
Energiatakarékosság a háztartásban című fizika óra végére a tanulókkal a következő összegzést állapítottuk meg. Minden család havi kiadásainak egy részét a közüzemi számlák teszik ki. Ezek közé tartozik a villanyszámla, a fűtésszámla, a víz- és a csatornadíj. Ha azt szeretnénk, hogy ezek a költségek minél kisebbek legyenek, takarékoskodnunk kell! Ne pazaroljunk: feleslegesen ne fogyasszuk a vizet, áramot, fűtőanyagot! A takarékoskodásunk nemcsak a pénztárcánkat kíméli, hanem a környezetünket is.
A Szülői Munkaközösség tagjainak segítségével szebbé varázsoltuk az iskolaudvart és a fűszerkertet. A kertrendezés során új növények - vörös tölgy és erdei juhar facsemete, levendula, kecskerágó, pozsgás növények - kerültek elültetésre. Összeszereltük és kihelyeztük az SZM és a KGYJE jóvoltából kapott padokat is.
A témahét minden egyes programja azt a célt szolgálta, hogy a gyermekek figyelmét felhívjuk az élhető és fenntartható környezet megóvására és megtartására, a tudatos fogyasztói magatartás kialakítására.